Russiske journalister fordømmer krigen i Ukraine

Underskriverne arbejder for både uafhængige medier og for russiske statsmedier (opdateret)

292 russiske journalister og eksperter har underskrevet en erklæring, hvor de fordømmer Ruslands miltære operation i Ukraine.

”Krig har aldrig været og vil aldrig blive en måde at løse konflikter – og der er ingen undskyldning for at gøre det,” lyder det i udtalelsen.

Underskriverne arbejder for medier som Novaya Gazeta, Dozhd, Ekho Moskvy, Snob and The Bell – men også de statsejede medier som TASS and Russia Today.

Underskriftsindsamlingen finder sted, samtidig med at de statsejede medier møder kritik for at give et forvrænget og ekstremt prorussisk billede af situationen i Ukraine, som Rusland gik ind i natten til torsdag.

En af initiativtagerne til listen, Elena Chernenko fra dagbladet Kommersant, har som en konsekvens af underskriftsindsamlingen i dag mistet sin presseadgang til det russiske udenrigsministerium, fordi hun har handlet ”uprofessionelt”. Det skriver journalist fra Washington Post Mart Ilyushina på Twitter.

”Brug kun officielle kilder”
I går meddelte den øverste russiske myndighed for kommunikation, Roskomnadzor, at russiske medier i dækningen af konflikten kun må benytte sig af officielle russiske kilder. Hvis det ikke sker, vil det kunne føre til repressalier.

Det uafhængige russiske medie Moscow Times giver i dag en række eksempler på, at de statsejede tv-kanaler tegner et ”surrealistisk” billede af invasionen af Ukraine.

Statskanalen Perviy Kanal TV viste for eksempel billeder fra Kiev fredag morgen, der viste, at der var fred og ro i gaderne. Det fremgik ikke, at en stort antal borgere i løbet af natten havde søgt tilflugt i metroen af frygt for russiske bombeangreb.

Beskrivelser af russiske tab er generelt nærmest usynlige, skriver Moscow Times.

Til gengæld fylder kritikken af vestlige medier en del i de statsejede medier.

På morgenshowet ’Vremya Pokazhet’, hvis navn betyder ’Tiden vil vise’, blev de udenlandske medier kritiseret med udgangspunkt i en artikel fra den engelske tabloidavis The Sun.

Kan RT fortsætte i Storbritannien?

I Storbritannien bliver tv-kanalen Russia Today i disse dage kritiseret for at formidle disinformation fra Kreml, og britiske politikere har luftet idéen om, at myndighederne bør kigge nærmere på Russia Todays sendetilladelse, skriver Reuters.

Som svar har Russia Today forklaret, at kanalen giver andre vinkler på nyhedsstrømmen end britiske og amerikanske medier, der tegner et ufuldstændigt billede af verden.

Samme rolle ser det statsejede nyhedsbureau Sputnik, der har mottoet ”Telling the Untold” sig i.

Opdateret klokken 14:15: Det er blevet tilføjet til artiklen, at listen er vokset fra 100 til 292 underskrivere, og at Elena Chernenko er blevet frataget sin presseadgang til det russiske udenrigsministerium.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right