search

Jubel over nye ultralokale medier: ”Det er da glimrende”

”Det er da lidt fedt at være på et medie, som ikke bare sætter sig ned og venter på, at alle andre dikterer, hvordan det skal gå, men som gør noget selv,” siger tillidsrepræsentant til nyheden om, at Jysk Fynske Medier vil investere 30 millioner i nye ultralokale medier

Klokken lidt i ni mandag morgen modtog Connie Bøgwad sammen med kollegerne på Jysk Fynske Medier en særlig mail: Her fik de nyheden om, at Jysk Fynske Medier går til kamp mod nyhedsørkener og investerer 30 millioner i nye digitale ultralokale medier.

”Langt de fleste sidder hjemme hver for sig. Så denne her meget gode nyhed druknede måske også lidt i, at alle havde travlt med at komme ud og dække genåbning. Jeg har slet ikke nået at fordøje, at vi lige om lidt får 20 nye kolleger,” fortæller Connie Bøgwad, tillidsrepræsentant for de redaktionelle medarbejdere på JydskeVestkysten i Jysk Fynske Medier.

Direktør Jesper Rosener har fortalt om tiltaget i Jysk Fynske Mediers Horsens Folkeblad.

De nye medier skal udkomme med nyheder dagligt fra kommunerne Skanderborg, Favrskov, Norddjurs og Syddjurs, og derudover i flere bydele i Aarhus og København. Medierne skal fungere som digitale abonnementsmedier.

Connie Bøgwad er begejstret.

”Det er da glimrende, at vi prøver noget nyt og tager kampen op. Det er da lidt fedt at være på et medie, som ikke bare sætter sig ned og venter på, at alle andre dikterer, hvordan det skal gå, men som gør noget selv,” siger hun.

Endnu ingen lagkage

Medarbejderne er endnu ikke informeret om de praktiske ting, såsom hvor de nye kolleger rent fysisk skal sidde, eller hvordan der eventuelt skal deles stof på tværs af de kommende og de nuværende redaktioner.

Connie Bøgwad er positiv over for tiltaget med rent digitale medier.

”Der er en villighed til at betale for lokale nyheder, det har coronaen vist, og det skal der så udvikles videre på,” siger Connie Bøgwad Schmidt, som er overbevist om, at ledelsen i Jysk Fynske Medier har ’regnet på’ betalingsvilligheden.

Men nogen fejring af udsigten til nye kolleger har der altså endnu ikke været på lokalredaktionerne.

”Hvis vi havde været ude på redaktionerne, havde vi nok fået besked på at købe en lagkage. Men jeg er sikker på, vi nok skal få samlet op på det. Vi plejer aldrig at lade chancen for en god fejring passere,” siger Connie Bøgwad.

Ifølge hende bliver det samlede antal redaktionelle medarbejdere i Jysk Fynske Medier omkring 470, hvis de 20 nye redaktionelle medarbejdere bliver en realitet.

Lokale medier er som et spejl

Også hos Anders C. Østerby vækker nyheden jubel. Han er tidligere lokalredaktør på koncernens Fyns Amts Avis, men har det sidste halve år skrevet fellowship om nyhedsørkener på SDU. Fra i dag har han fået nyt job som journalist på DR Fyn.

”Der er en fantastisk nyhed. Det er det, der har været behov for: At nogen gjorde noget. Og hvis ikke Jysk Fynske Medier som landets største regionale mediekoncern skulle gøre det, hvem skulle så?” siger Anders C. Østerby.

I sit fellowship pegede Anders C. Østerby netop på flere af de kommuner, hvor Jysk Fynske Medier nu vil opruste, som udsatte lokalområder, der risikerer at udvikle sig til nyhedsørkener. Hans undersøgelser viste, at hver fjerde lokale dagbladsredaktion er forsvundet på 10 år.

Det var ifølge Anders C. Østerby i 2017, at Norddjurs og Syddjurs mistede deres daglige dækning, da henholdsvis Randers Amts Avis og Århus Stiftstidende trak sig ud, og også Skanderborg og Favrskov Kommuner mistede dagbladsredaktioner.

”Siden da er dækningen af de kommuner blandt andet på det lokalpolitiske faldet markant,” siger han.

”Det har store konsekvenser for sammenhængskraften i en kommune og den måde, borgerne ser deres kommune på. De lokale medier er en form for spejl, som man holder op for borgerne, både på godt og skidt. Både de kritiske og de positive ting kan være med til at skabe engagement,” siger han.

”En god start”

Anders C. Østerby er også positiv over for, at de nye medier bliver rent digitale.

”Det er fremtiden. Og man skal flytte meget mere over på de digitale platforme, så de kan være bæredygtige i fremtiden. Der forsvinder mange annonceindtægter på print,” siger Anders C. Østerby.

30 millioner, 20 nye stillinger – er det nok?

”Det er måske så spørgsmålet: Om det er nok. 30 millioner kroner lyder umiddelbart af en pæn sjat, men det er det jo ikke, når man tænker på, at det er til fire kommuner plus København. Så er det i virkeligheden ikke særlig meget. Men det er en god start,” siger Ander C. Østerby.

Han mener, den største udfordring for Jysk Fynske Medier med de nye ultralokale medier bliver at få loyale betalende abonnenter.

”Men jeg vælger at være optimistisk og tænke, at det godt kan lade sig gøre. Også fordi vi ved, at folk savner den lokaljournalistiske tilstedeværelse i for eksempel Norddjurs og Syddjurs og Skanderborg, hvor politikerne også ligefrem siger, at de savner nogle kritiske journalister,” siger han.

Journalisten har uden held forsøgt at få en kommentar fra direktør Jesper Rosener.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen