search

Skat genovervejer, om bloggere skal betale skat af produkter

Når en blogger får tilsendt bøger, makeup eller andre ting fra virksomheder til anmeldelse, skal de betale skat af dem. Medier slipper for den regning

Skattestyrelsen overvejer at ændre den regel, der betyder, at bloggere og influencere skal betale skat af produkter, de får tilsendt fra virksomheder med henblik på anmeldelse af produktet.

Det oplyser Skattestyrelsen i et skriftligt svar til Politiken.

”Skattestyrelsen er ved at gennemgå den ændrede vejledning på skat.dk med henblik på at vurdere, om der for boganmeldere gør sig særlige forhold gældende, som der er behov for at omtale,” står der i svaret.

Som det er nu, lyder reglen på skat.dk, at der skal betales skat af gaver og produkter til influencere, foredragsholder og lignende.

”Det samme gælder, hvis du får produkter tilsendt, for at du kan anmelde dem på sociale medier som fx YouTube, Instagram eller på din blog,” står der i vejledning hos Skat.

Debatten omkring skatteopkrævningen har især handlet om bogbloggere, der skal betale skat af at få tilsendt en bog fra et forlag, der håber på at få bogen omtalt.

Men problemet er videre end som så, påpeger Lisbeth Kiel, der er formand for Danske Bloggere under Dansk Journalistforbund:

”Det er vigtigt at sige, at det ikke kun er bogbloggerne, de nye regler rammer, men alle bloggere og influenter uanset genren. Vi har medlemmer, der driver kritiske blogs om for eksempel skønhedsprodukter, som jo bliver ramt på samme måde.”

Medier skal ikke betale skat

For mange influencere er det en stor del af deres arbejde at anbefale og anmelde produkter.

”Der er man også afhængig af at kunne få de produkter stillet til rådighed på lige fod med andre medier, da det vil være en urimeligt stor udgift, hvis man selv skal købe alle de produkter,” lyder det fra Lisbeth Kiel.

Når danske medier får tilsendt produkter, de bruger i deres redaktionelle arbejde, skal de ikke betale skat af dem. De samme regler burde gælde influencerne, mener Lisbeth Kiel:

”De fleste influenter begynder, fordi de er passionerede omkring et emne, og hvis de på et tidspunkt begynder at tjene penge på deres arbejde, så vil vi alt andet lige foretrække et honorar fremfor gratis produkter. Produkterne er altså ikke en belønning, men en præmis for at kunne levere indhold til deres følgere.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen